Hoeveel invloed heeft eten op je ogen?

  • Geplaatst op
  • Door Freek van Aerle
  • 0
Hoeveel invloed heeft eten op je ogen?

Hoe kan voedsel je ogen beïnvloeden? In het volgend blogbericht gaan we hier verder op in.

Voeding die bijdragen aan de gezondheid van je ogen



Het is al een hele tijd bekend dat je voeding een grote rol kan spelen bij je algemene gezondheid, maar ook voor je ogen is voeding heel erg belangrijk. Velen van ons proberen om de juiste voeding te eten, af te slanken en in vorm te blijven, maar onze visie ook belangrijk. Dus daarom is het ook goed om gezond en bewust te eten voor het welzijn van je ogen. Laten we de feiten van fictie scheiden en de juiste informatie over vitaminen voor de ogen bespreken.


Wortelen en voeding voor de ogen 


Je hebt waarschijnlijk gehoord dat het eten van wortelen helpt bij het verbeteren van onze visie. Dit is niet slechts een mythe verteld door ouders om hun kinderen te stimuleren meer groenten te eten. Want wortelen helpen inderdaad bij het gezond houden van de ogen. Vitamine A en visie maken een krachtige bondgenoot. Wortelen bevatten veel bètacaroteen en vitamine A, die kunnen bijdragen tot de gezondheid van de ogen en kan een geweldige bron van oog vitaminen zijn die macula degeneratie en staar voorkomen. Maar wortelen zijn niet de enige met deze vitaminen, andere goede bronnen van vitamine A en rodopsine zijn ook te vinden in pompoen. Rodopsine is een paarse pigment dat ons helpt om te zien in situaties met weinig licht. Zonder voldoende rodopsine, zouden we niet in staat zijn om heel goed te zien 's nachts, zelfs met een wolkeloze hemel en heldere volle maan. 


Het krijgen van voldoende vitaminen is belangrijk op elke leeftijd, in het bijzonder natuurlijke vitaminen in je eten. De functies van vitaminen kunnen talrijk zijn. Hun voordelen zijn vanzelfsprekend. Om je te helpen, is er hier een lijst van andere vitaminen, hun voordelen voor de ogen, en in welke voedsel ze terug te vinden zijn. 


Vitamine C voor de ogen

Vitamine C is een gezondheids-krachtpatser. Je kan deze vinden in fruit zoals sinaasappelen, kiwi en aardbeien, evenals groenten zoals broccoli en paprika. Naast het leveren van antioxidanten, kan het ook helpen om staar te vertragen en verstrekt nodig oog vitaminen voor maculadegeneratie.


Vitamine E voor de gezondheid van het oog

Afhankelijk van welke studie je leest, kan vitamine E dienen als een grote antioxidant en middel tegen cataract en maculadegeneratie. U kunt Vitamine E in vele noten, zoals amandelen, pinda's, en pijnboompitten vinden


Luteïne tegen veroudering van de ogen


Luteïne (gele vloeistof) is een voedingsstof gevonden in boerenkool, spinazie en raapstelen. Het wordt ook gevonden in ons netvlies, dus het is een belangrijk onderdeel van een gezonde visie. Het eten van carotenoïden zoals luteïne en ze xanthine. Bied veel antioxidanten en kan helpen tegen leeftijdsgebonden problemen met het gezichtsvermogen, zoals cataract en maculadegeneratie.


Zoals we hebben gezien, is het eten van de juiste vitaminen voor het gezichtsvermogen een uitstekende verdediging tegen visieproblemen die vaak later in het leven aankomen. Het maakt niet uit hoe oud je ook mag zijn, streven naar proactief zijn in je gezondheid is belangrijk. Eet je kleuren! Verse groenten en fruit verschaffen uiteraard veel van de vitaminen die nodig zijn voor een gezonde visie!


Pompoen bijvoorbeeld, is niet alleen leuk om te snijden en te versieren, maar maakt verbazingwekkende stoffen aan in je lichaam die je beschermen tegen een heleboel. Bètacaroteen (een vorm van vitaminen A) is wat pompoen vlees zijn fel oranje kleur geeft en hoe dieper de oranje, de meer bètacaroteen in de pompoen. Betacaroteen werkt als een antioxidant voor vrije radicalen in je lichaam, dus het spoelt de slechte stoffen eruit en laat het goede binnen. Studies tonen aan dat het eten van een dieet rijk aan bètacaroteen het risico voor het ontwikkelen van prostaatkanker (en andere) kanker kan verminderen. De pompoen zit ook vol met vezels, die de spijsvertering helpt, vermindert uw slechte cholesterol, helpt je om gewicht te verliezen en beschermt tegen hart - en vaat ziekten.


Het is ook rijk aan vitamine C en E. Vitamine C helpt ook hartziekten voorkomen en regelt cholesterol, verhoogt het immuunsysteem, helpt de ontwikkeling van collageen en vermindert hoge bloeddruk. Vitamine E beschermt de huid tegen beschadiging door de zon.


Bovendien bevat het ook magnesium, kalium, zink en vitamine B5 deze helpen vochtophoping in het lichaam, houdt de botten en tanden sterk, balanceert hormoonspiegels, waardoor het risico voor hoge bloeddruk daalt en stress reguleert.


Om samen te vatten, het eten van pompoen is geweldig voor je huid, je hart, je botten en tanden, je nieren, en zowat elk ander orgaan in je lichaam, dus eet genoeg van.


Falende visie wordt vaak geaccepteerd als een natuurlijk onderdeel van het ouder worden, maar het is echt meer een neveneffect van onze moderne levensstijl. Leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD) is de meest voorkomende oorzaak van blindheid bij ouderen, gevolgd door staar. De pathologie van beide voorwaarden is toegeschreven aan radicalen schade te bevrijden, en de conditie is in veel gevallen grotendeels te voorkomen door middel van een antioxidant rijk dieet.


Bepaalde gezondheidsvoorschriften, zoals obesitas en diabetes, kan ook een nadelig effect hebben op uw gezichtsvermogen en ook deze zijn voornamelijk lifestyle gedreven. 


Zwarte bessen zijn goed voor je ogen


Als het gaat om voedsel dat je ogen goed voeden, lijkt zwarte bessen aan een stuk boven de rest te zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat zwarte bessen veel krachtiger zijn dan luteïne, of xanthine. De zwarte bes bevat enkele van de hoogste niveaus van anthocyanen (complexe verbindingen die verantwoordelijk zijn voor de kleuren van talrijke planten en bloemen) in de natuur, ongeveer 190-270 mg per 100 gram veel meer dan dat gevonden in bosbessen. Ze zijn ook rijk aan essentiële vetzuren en lenen extra ondersteuning om hun anti inflammatoire eigenschappen.


Anthocyanen zijn flavonoïden en de voordelen voor de gezondheid van deze antioxidanten zijn uitgebreid. Anthocyanin isoleert en anthocyanine verrijkte mengsels van bi flavonoïden kunnen bescherming van DNA klieving, oestrogene activiteit verschaffen, ze werken enzym remmend, stimuleren de productie van cytokinen (dus reguleren immuun response), hebben een anti-ontstekingsactiviteit, lipide peroxidatie, en verminderen capillaire permeabiliteit en kwetsbaarheid en ook versterken ze het membraan. Dit zal je dan ook merken bij het dragen van u lenzen. Bij het bestellen van bepaalde lenzen is dat natuurlijk altijd anders.


Vele kiezen voor het gebruik van zwarte bessen zaad olie, die in capsulevorm te verkrijgen is als medicinale doeleind. Maar het eten van deze bessen is altijd een optie, vooral als ze in het seizoen zijn. Kweken van je eigen zwarte bessen is een manier om ze vers binnen te krijgen, vooral omdat ze best aan de dure kant zijn in de winkel. 


De blauwe bes is een andere nauwe verwant die ook een voedingswaarde krachtpatser is voor je ogen. De Blauwe bes zijn bijna als de zwarte bessen en bevatten ook een hoog gehalte aan anthocyanen, net als de zwarte bes. Dus ook de blauwe bes is heel erg gezond voor je ogen en de rest van je lichaam. De blauwe bes groeit wel iets minder snel en is moeilijk te kweken en cultiveren ze worden doorgaans vanuit gebieden waar ze groeien in het wild geïmporteerd. Veel van de bosgebieden rond Noord- en Midden-Europa staan bekend om hun blauwe bosbessen.


Onderzoek wijst uit dat bosbes vooral nuttig kunnen zijn voor het remmen of het omkeren van maculadegeneratie. Een studie uit 2005 in het tijdschrift Advances in Gerontology bleek dat ratten met vroege seniele cataract en maculaire degeneratie een dosis van 20 mg van de blauwe bosbes extract per kilo lichaamsgewicht kregen. Na de test bleek dat de waardevermindering van hun lens en het netvlies terug keerde, terwijl 70 procent van de controlegroep leed aan degeneratie aan het begin van de drie maanden durende studie. De resultaten suggereren dat langdurige suppletie van de bosbes extract effectief is in het voorkomen van maculadegeneratie en cataract."


Weet dus wat je eet en eet zoveel mogelijk gezonde voeding, voeding kan niet alleen je gezondheid op peil houden, maar kan je ook beschermen tegen ziekten als kanker en chronische oog aandoeningen. Het is dus belangrijk om een gevarieerd en gezond dieet te hebben en alle voedingstoffen binnen te krijgen. 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »