Kan ik mijn zonnebril in het buitenland kopen?
- Geplaatst op
- Door Freek van Aerle
- 0
In het buitenland zie je vaak de mooiste modellen tegen de laagste prijs. Maar zit hier dan een addertje onder het gras? Wie weet, lees verder voor meer informatie hierover.
Zonnebril kopen in het buitenland.
Zonnebrillen kun je overal kopen, maar als je op zoek bent naar een kwalitatief goede zonnebril is het verstandig om te weten wat je doet. Natuurlijk, tijdens een vakantie in het buitenland is het leuk om de winkels in te duiken of over een markt te kuieren. Maar dat wil niet zeggen dat het verstandig is om op zoek te gaan naar een (merk)zonnebril. Er zijn verschillende bezwaren voor het kopen van een zonnebril in het buitenland of via een buitenlandse website. De taal, garantie en de service of het gebrek hieraan kunnen bijvoorbeeld problemen opleveren.
Communicatie
Eén van de grootste problemen met het kopen van een zonnebril in het buitenland is de taal. Zelfs wanneer je de taal van de verkoper spreekt kunnen er nuances zijn die moeilijkheden kunnen opleveren. Garantie- of leveringsvoorwaarden zijn in het Nederlands soms al onbegrijpelijk. Het is dus gemakkelijk voor te stellen dat het in een vreemde taal helemaal niet duidelijk is. Een ander taalprobleem kan het jargon zijn die door de verkoper gehanteerd wordt. Snap je alles wat er verteld wordt over de zonnebril? In een andere taal kan het daarbij problematischer zijn om specifieke vragen over de bril te stellen.
Referenties of niet
Hoe weet je dat de winkel of verkoper betrouwbaar is? Worden er referenties gegeven en door wie? Zelfs al kun je via internet op zoek gaan naar reviews, zijn die lang niet altijd in het Engels.
Goede kwaliteit?
Wanneer je in Nederland een zonnebril koopt is het natuurlijk ook niet altijd even duidelijk hoe het met de kwaliteit zit. Het is wel gemakkelijker om die in de gaten te houden. Door op de keurmerken te letten en de kleine lettertjes in de gaten te houden.
Is de zonnebril die je in het buitenland koopt wel de bril die je denkt te kopen? We kennen allemaal de verhalen van de vele nep merkbrillen die je aangeboden worden. Zeker van de brillen die op de markt worden verkocht en die spotgoedkoop zijn. Van die kun je er vrijwel zeker zijn dat die niet goed zijn, maar hoe zit het met de zonnebrillen die je in een winkel of op het internet koopt? Weet je dan dat je de zonnebril koopt die jij voor ogen hebt? Is het wel een echte Ray-Ban, DKNY, of Persol?
Zeker, met een zonnebril die je via een Nederlandse leverancier koopt, loop je misschien ook wel wat risico maar heb je meer kans om een miskoop voor te zijn.
Koop je bij een Nederlandse webshop kijk je natuurlijk naar de keurmerken en bij twijfel kun je op de website van het keurmerk controleren of de website echt aangesloten is. Het maakt het webwinkelen een stuk veiliger.
Garantie of niet?
Wat te doen als er iets mis is met je zonnebril? Garantie is mooi, maar het is niet praktisch wanneer je de zonnebril naar het buitenland moet opsturen voor een reparatie. De verzendkosten kunnen hoog oplopen.
Dat niet alleen, hoelang duurt het voor je de zonnebril terug krijgt? Het is geen verzending binnen Nederland waarbij je er van kan uitgaan dat de bril de volgende dag al op plaats van bestemming is.
Bij het bovenstaande gaan we er van uit dat je met de verkoper contact hebt opgenomen en een afspraak hebt gemaakt om de zonnebril op te sturen. Voor je zover bent loop je de kans op moeizame e-mail uitwisseling of telefoongesprekken. Wat lang niet voor iedereen te doen is, je moet maar hopen dat je kan communiceren in een taal die je redelijk spreekt en schrijft.
Voor je de defecte zonnebril opstuurt moeten er goede en duidelijke afspraken gemaakt worden. Daarbij moet je zeker weten dat het probleem al dan niet onder de garantie valt. Dit hoeft niet eens in alle gevallen zo te zijn. Belangrijk om te weten is ook nog wie de verzendkosten betaald. Is dit duidelijk gemaakt?
Servicepunt?
Je hebt dus een zonnebril in het buitenland gekocht, en dan gebeurt er iets mee. Wat dan? Waar laat je die dure aankoop repareren? Is er wel een mogelijkheid om de bril op te sturen? Hoe lang duurt het dan voor je de zonnebril weer terug hebt? En is het je wel waard? Want vergeet niet dat wanneer je een zonnebril buiten Nederland koopt, de verzendkosten hoger zijn dan. Dit kan behoorlijk oplopen.
Nog een laatste vraag: heeft de verkoper waar de bril vandaan komt wel een servicepunt? De kans is groot dat de winkel alleen maar verkoopt en niet repareert. Weer iets om rekening mee te houden.
Doet de bril wat die moet doen?
Het lijkt misschien een koopje die zonnebril die je in het buitenland hebt gekocht, maar is het echt de bril die je dacht dat je kocht? Kun je ervan uitgaan dat de glazen echt doen wat je beloofd is? Een zonnebril is niet alleen een modieuze accessoire maar ook een noodzakelijke bescherming voor je ogen. UV-stralen en de zon kunnen schadelijk zijn en dus dienen de ogen daartegen beschermd te worden.
Reacties
Wees de eerste om te reageren...