De twee grootste van de branche
- Geplaatst op
- Door Freek van Aerle
- 0
De optiekbranche worden beheert door 2 grote bedrijven, in het volgend artikel zullen wij u wat meer over deze merken vertellen.
Luxotica versus Safilo
Als je naar een gemiddelde prijs van de Ray-Ban kijkt dan is deze al gauw rond de 100 Euro, en om eerlijk te zijn is dat niet niks. Maar vergelijk je deze prijs met de prijs van een zonnebril van Chanel, dan merk je al snel dat deze 300 euro kost. Alhoewel Ray Ban en Chanel van dezelfde fabriek afkomstig zijn. Gaat het om 2 heel verschillende merken, dat heeft allemaal met monopolie te maken. In de Italiaanse fabriek van Luxottica, worden beide merken namelijk geproduceerd. Luxottica is een zonnebril fabriek die uitgegroeid is tot een miljardenbedrijf, die de afgelopen jaren werelds grootste zonnebrilimperium opbouwde. Luxottica is niet alleen eigenaar van Ray-Ban maar ook van Armani, Chanel, Prada, Micheal Kors, Burberry en zo nog veel meer andere merken. Natuurlijk doet Luxottica dit om steeds weer winst eruit te halen, want in ruil voor de rechten van deze merken betalen ze 6 tot 14 procent van de omzet terug aan Royalty's. Luxottica is daarom uitgegroeid tot een van de grootste in zijn branche en dat is natuurlijk niet niks.
Luxottica en Safilo bedrijven van topmerkbrillen
Op dit moment zijn er 2 bedrijven die de beste merken zonnebrillen aanbieden en dat zijn, Luxottica en Safilo ook een Italiaanse fabriek. Safilo is de eigenaar van Polaroid en heeft ook alle rechten van Dior, Marc Jacobs, Hugo Boss, Carerra en Gucci. Daarom kunnen deze 2 fabrieken de markt van zonnebrillen beheersen en domineren. Het heeft zelf heel veel weg van een oligopolie (een marktvorm met zo weinig aanbieders dat elkaars gedrag merkbaar beïnvloeden.) Vandaar dat de meeste economen menen dat er in deze oligopolie niet echt op de prijswaarde wordt geconcurreerd omdat het voor de 2 bedrijven niet winstgevend is.
Luxottica en Safilo zijn aan elkaar gewaagd.
Alhoewel Luxottica groter lijkt is dat toch niet het geval, natuurlijk is het geen geheim dat ze de eigenaar zijn van verschillende topmerken en daarnaast ook nog eigenaar van grote en belangrijke winkelketens Lens Crafters en Sunglass Hut. En toch is het bij Safilo niet veel anders want zij hebben ook de meeste aandelen in Grandvision. Grandvision is een groot winkelketen waar Pearle en Eyewish ook onder vallen.
Minimale afnamevoorwaarde.
Luxottica is ook in Nederland aanwezig en kun je bij verschillende gerenomeerde opticiens de brillen en merken door hun geproduceerd vinden. Maar op Sunglass Hut na heeft Luxoticca geen winkels ze zijn meestal daarom achter de schermen als leverancier van deze merken. Dat doen ze heel slim met de meest innovatieve manier van marketing. Als een Nederlandse optiek houder kom je eigenlijk niet erom heen en moet je van Ray Ban een minimale afname van monturen hebben. Alvorens je het merk mag verkopen. Het gaat om een minimale afnamevoorwaarde van dertig Ray Ban zonnebrillen en twintig monturen. Safilo gaat niet veel anders te werk dus bij beide bedrijven kom je er niet onderuit om hun merken met minimale afname te kopen.
De merken van Luxottica:
De merken van Luxottica zijn onder andere: Ray Ban en alle collecties die onder de naam Ray Ban vallen inclusief de Ray-Ban Junior. Oakley, Persol, Alain Mikli, Vogue Eyewear, Arnette, ESS, K&L, Luxottica, Mosley Tribes, Oliver Peoples Sferoflex. Verder heeft Luxoticca ook de licentie van topmerken zoals: Giorgio Armani en alle andere Armani merken zoals Armani Exchange, , Emporio Armani, Brooks Brothers, Chanel, Bvlgari, Dolce & Gabbana, Burberry, Donna Karan, Prada, Paul Smith, Miu Miu, alle collecties van Ralph Lauren waaronder Purple Label, Polo en Ralph, Starck Eyes, Tiffany & Co., Stella McCartney, en Versace.
Deze hele reeks zonnebril merken komen dus allemaal van 1 fabriek, de enige reden waarom de prijs zo verschilt van al deze merken is simpelweg omdat er met elk merk andere afspraken zij gemaakt en omdat elk merk zijn eigen percentage aan royalty’s wil hebben. Maar ook is de prijs afgestemd op het merk zelf, je kan bijvoorbeeld de prijs van een DKNY niet vergelijken met de prijs van een Versace ook in de kleding wereld is de prijs van deze 2 verschillend.
De merken van Safilo:
Merken die Safilo onder zijn hoede heeft zijn onder andere: Polaroid, Safilo, Carrera, Oxydo, Smith Optics. Verder hebben ze ook de Licentie van verschillende andere merken zoals: Alexander McQueen, Bottega Veneta, Bobbi Brown, Céline, Fendi, Dior, Gucci, Hugo Boss, Boss Orange Jimmy Choo, Marc Jacobs, Juicy Couture, Marc by Marc Jacobs, Max&Co., MaxMara, Pierre Cardin, Tommy Hilfiger en Saint Laurent
Ook bij Salifo geld hetzelfde, de merken van Safilo daar is er met elk merk zijn eigen afspraken gemaakt en wordt de prijs voornamelijk bepaald aan de hand van het aantal royalty’s dat betaalt moet worden en de rang van het merk op de Catwalk, ook hier kun je een Max&Co niet vergelijken met de prijs van een Saint Laurent of Dior.
Reacties
Wees de eerste om te reageren...