Het begin van Ray-Ban tot nu

  • Geplaatst op
  • Door Freek van Aerle
  • 3

Het begin van het merk Ray-Ban

 

Ray-Ban is op dit moment het populairste zonnebrillenmerk van de wereld, een wereld zonder het merk Ray-Ban zou raar zijn. Bijna alle mensen op de wereld kent het merk en vele daarvan hebben of hadden een Ray-Ban zonnebril. Het merk is zo ontzettend populair geworden omdat de kwaliteit van de zonnebril buiten gewoon waren, je kon met een zonnebril makkelijk een paar jaar door. Maar wat misschien nog wel een belangrijkere factor was, was dat hij niet alleen functioneel was maar ook heel mooi. Zonnebrillen van Ray-Ban zijn erg geliefd onder de zonnebrildragers om de gecreëerde stijlen. Je ziet nu ook veel merken die modellen van Ray-Ban deels overnemen, en lichtjes aanpassen. De populairste modellen zijn zo goed, dat ze na tientallen jaren nog steeds ontzettend populair zijn.

 

Maar hoe komt het dat Ray-Ban zo’n groot zonnebrillenmerk is geworden? Hiervoor gaan we helemaal terug naar het begin van Ray-Ban. Vanaf hier zal uitgelegd worden hoe Ray-Ban ervoor heeft gezorgd dat ze nu het bekendste zonnebrillenmerk van de wereld zijn geworden.

 

Het begin van Ray-Ban

Daarvoor moeten we terug naar Amerika in de jaren 30. In die tijd kwamen er nieuwe vliegtuigen op de markt die veel hoger en verder konden vliegen. Dit had wel wat nadelen voor de piloten van deze vliegtuigen, zij waren nu langer blootgesteld aan de scherpe zon, wat voor hoofdpijn en hoogtevrees zorgden. Dat was voor de US Army Air Corps voldoende om aan te kloppen bij Bausch & Lomb. Dit bedrijf was in die tijd een medisch hulpmiddel fabrikant en de US Army Air Corps vroeg aan B&L of ze zonnebrillen konden maken waardoor piloten geen hoofdpijn en misselijkheid meer kregen door de zon.

 

In 1937 kwam Bausch & Lomb met een een metalen frame en sterke zonnebrillen glazen, genaamd de Ray-Ban Aviator. Op 7 mei 1937 vroeg B&L patent op het model en merk en het merk Ray-Ban was geboren. Hierdoor is ook meteen duidelijk waar de naar Ray-Ban Aviator vandaan komt. Dit kwam omdat de eerste zonnebrillen, Aviator modellen, bedoeld waren voor de piloten.


Twee jaar later, in 1939, werd er een nieuwe versie van de Aviator gelanceerd, ook wel bekend als de Ray-Ban Outdoorsman. De naam zegt het al, de zonnebril was bedoeld voor mensen die veel tijd in de natuur waren. Jacht, schiet en visgroepen waren de doelgroepen van de Outdoorsman. Het verschil met de Aviator was dat de Outdoorsman een stukje leer boven de neusbrug had, dit was om zweet om te vangen zodat het niet in hun ogen kwam.

 

Ray-Ban in de jaren 40

In de jaren 40 worden Ray-Ban zonnebrillen ontzettend veel gebruikt door piloten in de Tweede Wereldoorlog. In deze jaren is de Ray-Ban zonnebril met gespiegelde glazen geïntroduceerd.  Bij deze modellen had het glas aan de buitenkant, waar andere mensen naar keken, een speciale coating waardoor het glas spiegelde. Aan de binnenkant van het glas, waar je als brildrager naar kijkt, zat er geen coating. Hierdoor hadden piloten goed zicht op hun vliegtuiginstrumenten en werden hun ogen goed beschermd tegen de zon.
 

Ray-Ban in de jaren 50

Met de jaren werd Ray-Ban steeds populairder onder de consumenten waardoor zij ook een doelgroep begonnen te worden. Dit gaf Ray-Ban de mogelijkheid om flink uit te breiden. In de jaren 50 kwam Ray-Ban met een ander model, dat nog steeds ontzettend populair is onder de huidige zonnebrildragers. Het betreft de Ray-Ban Wayfarer, in 1952 werd dit model ontworpen en in tegenstelling tot de eerdere modellen van Ray-Ban had de Wayfarer een plastic frame.  
 

 

Ray-Ban in de jaren 60

In de jaren 60 maakte Ray-Ban pas echt grote stappen, in deze jaren werd Ray-Ban ook marktleider op het gebied van zonnebrillen. Een belangrijke reden hiervoor was het bewezen feit dat Ray-Ban zonnebrillen veel sterker was dan zonnebrillen van andere merken. Er werden tests uitgevoerd  waarbij ze een metalen bal vanaf 1.30 meter op de zonnebrilglazen lieten vallen, waarbij de glazen niet kapot gingen. Dit was het bewijs dat Ray-Ban zonnebrillen niet alleen mooi zijn maar ook nog eens van topkwaliteit waren. Dit was voor veel mensen een reden om voor een zonnebril van Ray-Ban te gaan.

In deze tijd kwamen er ook steeds meer modellen uit van Ray-Ban, aan het einde van de jaren 60 waren er 50 verschillende modellen van Ray-Ban. In de jaren 60 groeide Ray-Ban mede zo hard dankzij Hollywood. Filmsterren en artiesten als Marilyn Monroe en Bob Dalyn liepen in die tijd met een Wayfarer model. Fans begonnen hun sterren te volgen en gingen ook zonnebrillen van Ray-Ban kopen.
 

 Ray-Ban in de jaren 70 

De vraag naar chiquere zonnebrillen werd in de jaren 70 steeds groter. In deze jaren begon Ray-Ban met het ontwikkelen van twee nieuwe richtingen, modebrillen en sportbrillen. In de beginjaren van de jaren 70 ontwierp twee nieuwe modellen die tot de Ski-Sports collectie horen. Dit waren de Vagabond en de Stateside. Beide zonnebrilmodellen waren verkrijgbaar in twee verschillende glazen, de bekende G-15 glszen en de G-31 spiegelglazen. Even later werd de Alpinistenbril op de markt gebracht, deze zonnebril was speciaal ontworpen voor skiërs en bergebeklimmers. De Alpinistenrbil zorgde voor een goede bescherming tegen wind en zonlicht waardoor je optimaal kon blijken zien. Naast de goudkleurige metaal kleur kwam er ook een nieuwe kleur uit, de Gunmetal. Deze kleur zou tientallen jaren een van de belangrijkste kleuren zijn voor metalen zonnebrillen van Ray-Ban. Gunmetal is een soort chroom, en kon diepzwart worden door lood en elektrolyse. Hieruit kwam weer een nieuwe kleur, die Black Chrome werd genoemd.

 

In 1974 werd er door Ray-Ban een nieuwe glas uitgebracht, glazen die meekleurend (bruin lichtgevoelig fotochromatisch) waren. Deze glazen konden alleen ontwikkeld worden omdat Ray-Ban zo succesvol was en geld overhadden voor R&D.  Hierdoor kon Ray-Ban verder uitlopen op de concurrentie. In datzelfde jaar ontwikkelden Ray-Ban glazen speciaal voor tijdens het sporten, de Ambermatic glazen. Deze glazen past zich aan aan de lichtomstandigheden, dit was een ontzettende verandering voor sporter. Buitensporters staan vaak bloot aan de weerveranderingen en de Ambermatic past zich direct aan de lichtintensiteit die bij een bepaald weer hoort. De glazen versterken contouren en vormen, zelfs op ijs en sneeuw. Zelfs bij regen en sneeuwval zorgde het glas voor verduistering en antiverblinding en dit bood een nieuwe bescherming tegen UV-straling. Het doel van de Ambermatic glazen is dat zonnebrildragers niet steeds van zonnebril hoeven te wisselen wanneer het weer verandert. Een zonnebril met Ambermatic glazen kun je bij alle weeromstandigheden dragen.
 

Ray-Ban in de jaren 80

De jaren 80 waren de jaren dat Ray-Ban een grote groei doorging, mede dankzij films en popsterren. Populaire films waar Ray-Ban zonnebrillen in werden gebruikt waren o.a. Topgun en The Bluesbrothers. Dit komt omdat Ray-Ban in 1982 een contract voor $50,000 per jaar heeft getekend waarbij Ray-Ban zonnebrillen worden gebruikt in films en TV shows. Tussen 1982 en 1987 worden in meer dan 60 films en TV shows Ray-Ban zonnebrillen gebruikt. Dit zorgde ervoor dat het publiek meer in contact kwam met Ray-Ban zonnebrillen. Filmsterren en presentators worden gezien als sterren die gevolgd worden door haar fans. Fans begonnen hun sterren te volgen en kochten vaker een Ray-Ban zonnebril. De Ray-Ban Wayfarer was even niet aan te slepen toen Tom Cruise hem droeg in de film Risky Business. Begin jaren 80 zat Ray-Ban nog op 18.000 verkochte zonnebrillen, in 1983 op 360.000 en na TV hits als Miami Vice, The Breakfast Club en Moonlighting klom het aantal naar 1.500.000 verkochte zonnebrillen. Naast Hollywood waren muziekartiesten ook ontzettend belangrijk voor Ray-Ban. Bekende artiesten als Michael Jackson, Madonna, U2 droegen ook Ray-Ban zonnebrillen wat resulteerde dat fans die ook gingen dragen.

 

In 1982 werden er wat kenmerken toegevoegd aan alle zonnebrillen van Ray-Ban die we nu nog steeds zien. Dat is het Ray-Ban logo rechts boven op het glas (als je vanuit de binnenkant kijkt). Daarnaast werd er BL, links midden in het linkerglas (als je vanuit de binnenkant kijkt) gegraveerd in het glas. Hieraan kon je herkennen dat je een echte Ray-Ban in hand had. Lees voor kenmerken die tegenwoordig gebruikt worden voor het herkennen van een echte Ray-Ban zonnebril dit artikel.
 

Ray-Ban in de jaren 90 

In het begin van de jaren 90 gebeuren er geen spectaculaire dingen, Ray-Ban blijft groeien en beroemdheden blijven Ray-Ban zonnebrillen dragen. Wel komen er meer merken opzetten die als een bedreiging worden gezien voor Ray-Ban, een hiervan is Oakley. In 1999 besluit het moederbedrijf Bausch & Lomb afstand te doen van haar zonnebrillentak en verkoopt het merk Ray-Ban voor $640.000.000 aan Luxottica Group. Luxottica Group bezit meerdere grote zonnebrilmerken zoals Persol, Oakley en Vogue.
 

Ray-Ban in 2000-2010

Tot 2003 gebeurd er weinig met Ray-Ban vanuit het oogpunt van de consument. Maar achter de schermen is Luxottica Group bezig met een nieuwe collectie Ray-Ban zonnebrillen, welke in 2003 uitkomen. Dit keer werden er niet alleen zonnebrillen ontworpen maar er werd ook een optische collectie gemaakt, wat voor de eerste keer was. Dit was direct een daverend succes voor Luxottica Group. Alle zonnebrillen uit die collectie zijn gebaseerd op trendontwikkelingen van dat moment. Hiermee creëerde een nieuwe stijl zonnebrillen die ook een eigen levensstijl had. Over heel de wereld werden de nieuwe zonnebrillen van Ray-Ban verkocht. In dat zelfde jaar bracht Ray-Ban een collectie uit voor kinderen van 8-12 onder de naam Ray-Ban Junior. Dit waren de bekende modellen maar dan in het klein. Het design was top maar de kwaliteit was nog beter, het moesten zonnebrillen worden die tegen een stootje kunnen. Kinderen blijven kinderen en de zonnebril moest hier tegen kunnen.

 

In 2005 breidt Ray-Ban haar catalogus weer uit, dit maal kwamen er optische modellen bij voor de kinderen. De optische modellen waren van top kwaliteit, dit was zeker nodig aangezien kinderen van spelen houden en de bril tegen een stootje moet kunnen. De brillen werden gemaakt van titanium en hoogwaardig acetaat. Hierdoor was het model ontzettend sterk maar toch ook heel licht.

 

2006 Was het jaar dat een oude bekende een facelift zou krijgen. Het Wayfarer model was in 2006 nog steeds ontzettend populair en daarom besloot Ray-Ban dit assortiment uit te breiden. Ray-Ban paste de Wayfarer op een paar kleine puntjes aan en een nieuw model was geboren, de New Wayfarer. Het Wayfarer model dat in 1952 op de markt kwam kreeg hierdoor weer een enorme boost waardoor de verkoop van (New) Wayfarer modellen omhoog schoten.

 

NEVER HIDE was de campagnenaam die Ray-Ban in 2007 begon. Hiermee wilde Ray-Ban de wereld laten zien dat je met je zonnebril gezien mag worden. Het kan niet gek genoeg zijn, alles staat, zolang je het maar met trots draagt. Dit werd de kern van Ray-Ban die ontzettend goed aansloeg. Hierdoor werd de zonnebril een centraal accessoires, waar andere kledingstukken op waren aangepast.

 

In 2009 was de slogan van Ray-Ban, NEVER HIDE, goed te zien in de nieuwe collectie die Ray-Ban uitbracht. In een campagne van Ray-Ban werden alle klassieke zonnebril modellen in tientallen kleuren uitgebracht. De meest succesvolle zitten nog steeds in de collectie. Tijdens deze campagne werd er veel gebruik gemaakt van reclame en in steden waar veel reclame was voor bijvoorbeeld rode Wayfarer modellen werden veel rode Wayfarer modellen verkocht.

 

Rare prints was de naam van een nieuwe lancering van Ray-Ban zonnebrillen. Dit waren zonnebrillen met unieke bedrukkingen. Bij deze zonnebrillen was er niet een bepaalde kleur, maar werden de zonnebrillen versierd met afbeeldingen zoals bloemen prints, teksten, leuke smilies. De ene keer zat de print aan de buitenkant en een andere keer zat hij aan de binnenkant. Deze collectie had maar een voorraad waardoor het collector items worden. Je moest er snel bij zijn want de voorraad was in no time op.
 

Ray-Ban nu

In de laatste jaren zijn er een tal van nieuwe modellen bij gekomen, maar de bestsellers zijn nog steeds de klassieke modellen van Ray-Ban. De Ray-Ban Aviator, Ray-Ban Wayfarer en de Ray-Ban Clubmaster zijn al tientallen jaren op de markt maar zijn nog steeds ontzettend populair onder de zonnebrildragers. Elk jaar komen nieuwe kleuren uit voor de bestlopende modellen.

 

Modellen met gekleurde spiegelglazen zijn de zonnebrillen die het op dit moment het beste doen, vooral de Ray-Ban Aviator mirror zonnebrillen. Dankzij technologische ontwikkelingen heeft Ray-Ban ervoor kunnen zorgen dat deze gekleurde zonnebrilglazen gemaakt kunnen worden.

 

Om op de hoogte te blijven van Ray-Ban trenden te blijven zit u bij Fuva.nl goed. Wij hebben nauwe banden met Ray-Ban waardoor we weten welke modellen er aan komen. Hierdoor kunnen wij ze als een van de eerste online zetten en zorgen dat onze klanten met de nieuwste Ray-Ban zonnebrillen lopen.

 

Reacties

  1. Freek van Aerle Freek van Aerle

    Beste Adriana,

    Ik heb wel een paar contacten binnen Ray-Ban die daar al jaren werken en alles over de geproduceerde modellen weten.

    Is het mogelijk dat u foto's maakt van de zonnebril en deze opstuurt naar [email protected]. Ik zal dan proberen om zo veel mogelijk informatie over de Ray-Ban zonnebril te vinden voor u.

    Met vriendelijke groet,

    Freek van Aerle

  2. adriana pagie adriana pagie

    hallo een vraagje mn man heeft altyd maar 1 ray-ban gehad maar deze is van goud hoe en ik weet was een cado van een hele goede vriend hoe kan dit dat het montuur van goud is een speciaal ontwerp of wat het is een super echte nageken door verschillende experts ze staan wel met open mond van dat het montuur in goud is mn man is helaas op 22 april overleden maar was zn lust en zn leven zijn bril en bestaat er een ray-ban museum mischien hoor graag van u de experts heir in spanje hebben nooit zoiets gezien hiero we wonen inmiddels alweer 14 jaar in spanje hoop snel iets van u te horen dank u vriendelijk

  3. Martijn Martijn

    Mooi artikel, ik heb zelf de RayBan Aviator RB3025 bij jullie gekocht en ben er erg tevreden over. Ik heb nog nooit een zonnebril gehad die zo goed is elkaar is gezet met goede materialen.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
← Keer terug naar de backoffice    Deze winkel is in aanbouw. Eventueel geplaatste orders zullen niet worden gehonoreerd of verwerkt. Verbergen